Nutriție și Stil de viață

Cum să Mănânci Sănătos la Muncă

birou, laptop, cafea

Ce înseamnă totuși să mănânci sănătos? Un aliment sănătos este acela care nu s-a stricat și este în stare bună. Dacă extindem sensul, analizând situațiile în care apare alimentația sănătoasă, atunci un aliment sănătos este cât mai puțin procesat și mai aproape de starea naturală.

Alimentația sănătoasă este o combinație între ceea ce ne place, ceea ce ne furnizează nutrienți și nu ne intoxică organismul cu ingrediente artificiale.

Asta ca să știi la ce mă refer când spun să mănânci sănătos, să ai o alimentație sau dietă sănătoasă și să consumi alimente sănătoase sau proaspete.

Mă bucur că am lămurit acest aspect. Dacă ai întrebări, îți răspund cu drag la ele. Tot ce trebuie să faci este să lași un comentariu la acest articol. Iar pentru a elimina orice dubiu, dieta pentru mine înseamnă oarecum același lucru cu alimentația, la care adăugăm alte elemente ale unui stil de viață.

Cum arată o alimentație sănătoasă la muncă

Oricând vrei să urmezi o dietă, fie pentru anumite probleme de sănătate, fie pentru a-ți menține starea de sănătate, energia sau pentru a obține alte beneficii (îmbunătățirea somnului, scăderea stresului excesiv, creșterea nivelului de dopamină, îmbunătățirea memoriei), e important să analizezi ce implică dieta respectivă.

Imaginează-ți că a avea o dietă sănătoasă la muncă este o aptitudine pe care vrei să o înveți. Ca în cazul tuturor aptitudinilor, aceasta trebuie împărțită în secțiuni de sine stătătoare pe care să le înveți pe rând. Aptitudinea numită dietă sănătoasă la muncă se împarte în:

  1. Începerea zilei cu un mic dejun satisfăcător.
  2. Prepararea meselor în avans (de cele mai multe ori prânzul și gustările).
  3. Hidratarea corespunzătoare.
  4. Alegerea celor mai bune alimente.
  5. Învățarea modului de a comanda mâncare.
  6. Redefinirea pauzei de masă.
  7. Prioritizarea activităților.

Desigur, există mai multe variabile implicate în aptitudinea dietă sănătoasă la muncă, însă pentru început cele de mai sus sunt suficiente. În momentul în care le stăpânești pe acestea, atunci poți trece la un nivel mai avansat.

Acum voi analiza fiecare secțiune ca să le înțelegi mai bine. Înainte de a face asta, știu că există programe diferite de muncă. Nu toată lumea lucrează de la 8 sau 9 la 16 sau 18. Însă toate principiile pot fi aplicate oricărui program de lucru. Singura diferență ar fi planificarea meselor – în sensul de orarul meselor. Restul informațiilor pot fi utilizate indiferent de ora meselor.

Începerea zilei cu un mic dejun satisfăcător

Micul dejun (prima masă a zilei) dă tonul întregii zile. Ce mănânci după ce te trezești dictează cum te vei simți și ce decizii vei lua toată ziua. Cel puțin legate de restul meselor și de mișcare.

Dacă nu mănânci suficient sau alegi alimente care nu țin de foame sau poate un suc, un energizant, atunci îți va fi foame, vei avea mai puțină energie și mai puțin chef toată ziua. De asemenea, ai mai multe șanse să comanzi alimente procesate, grase și bazate pe carbohidrați rafinați. Ce să alegi la micul dejun? Alimente sățioase precum fulgii de ovăz, ouăle sau lactatele. Citește articolul idei de mic dejun și începe-ți ziua cu adevărat.

Prepararea meselor în avans

În loc de a pregăti mese complicate, alege să pregătești ingredientele în avans. Apoi, pe măsură ce zilele trec, fă combinațiile care îți plac. Astfel, vei avea câte o masă diferită de fiecare dată. Ai șanse mai mici să te plictisești de alimentele consumate. Uite câteva exemple de alimente pe care le poți prepara în avans:

  • cartofi
  • fasole
  • orez
  • năut
  • mazăre
  • carne de pui
  • mix de legume
  • legume la cuptor

Gustările pot fi compuse din fructe cu nuci sau iaurt, legume cu hummus și alte idei de gustări.

Găsești o mulțime de idei de mese echilibrate și hrănitoare chiar aici pe site. Dacă vrei să afli mai multe despre prepararea meselor în avans, te-ar putea ajuta acest articol Importanța Planificării Meselor.

Hidratarea corespunzătoare

Nu este un mit că trebuie să bei apă pe parcursul întregii zile. Deși organismul tău se va obișnui cu un consum mic de apă, asta nu înseamnă că va funcționa la un nivel optim. Nu ai vrea totuși să ai mai multă energie și mai multă rezistență? Dar poate vrei să ai o minte clară? Le poți obține atât timp cât bei suficientă apă. Da, poți bea ceaiuri și cafea, dar și apă. Dacă nu îți place apa simplă, folosește apa aromată.

Alegerea celor mai bune alimente

Aici vorbesc despre alimente proaspete, cât mai puțin procesate și bogate în nutrienți. Majoritatea acestor alimente sunt ușor de transportat și mâncat mai ales atunci când ești la muncă. Iată și o listă de alimente care să te ajute în prepararea unor mese delicioase bune de savurat într-o pauză:

orez

cușcuș

ovăz

quinoa

paste integrale

pâine integrală

porumb

fasole

linte

mazăre

năut

fasole verde

sfeclă

țelină

ardei gras

salată verde

morcov

spanac

rucola

pui

curcan

banane

mere

portocale

rodie

prune

iaurt

chefir

brânză proaspătă

mozzarella

măsline

semințe

nuci

Încă o recomandare: alege alimente de sezon. Când consumi alimente de sezon, acestea sunt mai proaspete și conțin mai multe elemente nutritive. În același timp, alimentele de sezon sunt de regulă mai ieftine.

Învățarea modului de a comanda mâncare

pizza, rosii, masline, usturoiSunt conștientă că există zile în care nu ai chef să îți iei mâncarea la pachet. Atunci te îndrepți către restaurante sau locuri de unde comanzi mâncare. Pentru a avea o dietă sănătoasă la muncă, trebuie să înveți să comanzi mâncare. Uneori, te vei mulțumi cu o pizza sau poate o friptură cu cartofi și legume sau poate o porție de paste cu sos din abundență. Dacă nu vrei să faci din asta un obicei și să îți pui în pericol sănătatea, atunci e timpul să afli cum să comanzi alimente mai sănătoase.

În primul rând, renunță la rușine și la lipsa de curaj în a cere ceea ce vrei. Dacă vrei să mănânci pizza fără brânză, cere pizza fără brânză. Dacă vrei paste fără ulei, cere paste fără ulei.

În al doilea rând, mâncarea preparată de restaurante și fast-food-uri, nu este în totalitate lipsită de nutrienți. Însă porțiile sunt supradimensionate și conțin ingrediente nu tocmai prietenoase cu organismul uman: conservanți, cantități mari de zahăr și ulei, potențatori de gust. Așa că, de fiecare dată când comanzi la muncă, urmărește alimentele proaspete și metodele mai sănătoase de gătit: cuptor, grătar, abur. Împarte o porție mare cu un coleg sau păstrează excesul pentru următoarea masă.

Redefinirea pauzei de masă

Pauza de masă este exact asta. Pauza de masă nu este o ocazie de a recupera timpul pierdut fără a fi prezent pe rețelele de socializare. Desigur, la un moment dat poți face asta în timp ce mănânci. Până atunci, pune accent pe calitatea pauzei de masă. Mestecă mâncarea ca să eviți eventuale probleme de digestie și pentru a observa când te-ai săturat.

Unul din motivele pentru care te poți simți obosit după masa de prânz este mâncatul excesiv fără să îți dai seama. Atunci când te grăbești, mănânci pe fugă și nu mesteci conștient mâncarea, corpul va procesa alimentele mai greu. Energia se va concentra pe digestie și vei rămâne cu prea puțină pentru a-ți desfășura activitatea cu entuziasm și eficiență.

Gândește-te că pauza de masă, atunci când este cu adevărat pauză de masă și atât, îți va da mai multă energie. Tu ce ai face cu mai multă energie?

Prioritizarea activităților

Crezi că ai prea mult de lucru și nu ai timp de pauză de masă? Acest gând este doar o iluzie, alimentată de obișnuință și refuzul de a face o schimbare când, de fapt, o vrei și o ceri în fiecare moment.

Ai nevoie de hrană pentru a funcționa, pentru a supraviețui și pentru a fi fericit. Fără nutrienți îți va fi mult mai greu să începi procesul de schimbare.

Atunci când te simți obosit la mijlocul zilei, caști în continuu și simți că ești într-o stare continuă de confuzie, ia o pauză de masă. Relaxează-te în timp ce mănânci. Alege alimente proaspete și fă puțină mișcare după. Pune-te pe primul loc și vei vedea cum productivitatea ta va crește, nu doar la locul de muncă.

Pare greu să îți schimbi stilul de viață sau să adopți o dietă echilibrată atunci când te-ai obișnuit într-un anumit fel. Pare cu atât mai greu atunci când corpului tău îi lipsesc nutrienți valoroși. Cuvântul cheie aici este „pare”. Este ușor atunci când îți dai seama că o dietă echilibrată și sănătoasă la muncă îți va da mai multă energie pentru a te bucura de timpul petrecut acasă. Nu numai că vei fi mai productiv, dar îți vei îmbunătăți calitatea vieții considerabil pe toate planurile.

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Scrie un comentariu