Nutriție și Stil de viață

Efectele antioxidante ale grepfrutului asupra pielii

Antioxidanţii ne duc cu gândul, de multe ori, la fructele de pădure. Acestea sunt printre cele mai bune surse de antioxidanţi. Există, însă, o mulţime de alte alimente pline de antioxidanţi şi cu efecte benefice asupra pielii. De această dată m-am oprit asupra grepfrutului.

Grepfrutul (engl. grapefruit) este un fruct din familia citricelor, cu proprietăţi antifungice şi antibacteriale. Grepfrutul poate fi folosit ca atare, sub formă de ulei, extract, în suplimente sau prin intermediul unor produse de îngrijire a pielii. Mai mult, grepfrutul are proprietăţi antioxidante, ţintind radicalii liberi şi ajutând la energizarea întregului organism. Nu e de mirare că este folosit pentru a lupta contra celulitei, în stimularea imunităţii şi în dietele de slăbire.

Ce sunt antioxidanţii?

Cu siguranţă ai auzit de antioxidanţi de nenumărate ori. Dar ce sunt aceştia de fapt şi de ce sunt importanţi pentru piele?

Pielea, ca orice altă parte a corpului nostru, se hrăneşte cu nutrienţi. Nutrienţii pot veni din alimente, suplimente şi uneori, în cantităţi destul de mici, din produse de îngrijire a pielii.

În timpul procesului de metabolizare a nutrienţilor, corpul creează o serie de produşi metabolici pentru a susţine procesul de digerare şi absorbţie a nutrienţilor. Aceşti produşi metabolici poartă numele de radicali liberi. Radicalii liberi pot distruge celule vii şi enzime. Aceştia afectează ADN-ul celulelor pe care le vizează şi le determină să uite cum să se reproducă în mod corect. Radicalii liberi se combină şi reacţionează chimic cu alte molecule cu care nu ar trebui să intre în contact în mod normal. Acest proces se numeşte oxidare. Cu cât există mai mulţi radicali liberi în corp, cu atât mai mult are de suferit ADN-ul.

Radicalii liberi se mai formează şi odată cu expunerea prelungită la raze ultraviolete, prin intermediul fumului de ţigară şi a gazelor de eşapament. Radicalii liberi reacţionează în prezenţa oxigenului, putând limita cantitatea de oxigen care ajunge la celule. Totodată, radicalii liberi pot afecta producţia de colagen, accelerând îmbătrânirea organismului, implicit a pielii.

Pentru a opri efectele devastatoare ale radicalilor liberi, este necesar să avem o alimentaţie sănătoasă, curată, bazată pe varietate şi alimente bogate în antioxidanţi. Antioxidanţii atacă radicalii liberi şi îi distrug, prevenind distrugerea avansată a celulelor şi a pielii. Antioxidanţii sunt prezenţi în fructe (citrice, fructe de pădure) şi legume (în special legumele cu frunze verzi). Vitamina C şi vitamina E sunt cunoscute pentru efectele lor antioxidante.

De ce grepfrut?
Grepfrutul abundă de vitamine şi minerale. Are un puternic efect antioxidant asupra corpului, în special asupra pielii. Fiind un fruct zemos, grepfrutul are un conţinut crescut de apă (aproximativ 90 ml la 100 g). Apa hidratează corpul menţinând pielea elastică.

Grepfrutul este o sursă bună de carbohidraţi, având puţine calorii şi un conţinut scăzut de zaharuri (fiind indicat în dieta diabeticilor).

Printre vitaminele şi mineralele pe care le conţine, se numără:

  • Potasiu (150 mg/100 g)
  • Vitamina C (33 mg/100 g)
  • Vitamina E (0.13 mg/100 g)
  • Vitamina A 33UI/100 g în cazul grepfrutului alb şi 1150UI/100 g în cazul grepfrutului roşu

De ce sunt vitaminele şi mineralele atât de importante? Simplu. Acestea ajută la repararea şi înlocuirea celulelor avariate de radicalii liberi. Micronutrienţii (vitaminele şi mineralele) contribuie la restabilirea echilibrului în organism.

Potasiul ajută la echilibrarea nivelului de apă din corp, susţinând o hidratare adecvată. În cazul adulţilor, doza recomandată de potasiu este aproximativ 4700 mg pe zi.

Vitamina C face parte din compoziţia pielii, ajutând la sintetizarea colagenului. Odată cu trecerea timpului, cantitatea de vitamina C din corp scade şi pielea începe să se usuce. Consumul zilnic de grepfrut, alături de alte alimente bogate în vitamine, ajută la suplimentarea cu vitamina C. Pot fi consumate şi suplimente cu vitamina C pentru a susţine sănătatea pielii.

Vitamina E contribuie la reducerea radicalilor liberi din organism.

Vitamina A (retinol) este un nutrient esenţial pentru sănătatea pielii, ajutând la reproducerea normală a celulelor pielii. Efectele sale antioxidante sunt controversate, însă vitamina A poate ajuta la prevenirea îmbătrânirii premature a pielii.

Substanţele prezente în componenţa sa contribuie la protejarea pielii de inamicii din afara, cât şi din interiorul corpului. Ca bonus, sistemul imunitar va beneficia de pe urma consumului de grepfrut.

Pe lângă beneficiile asupra pielii, grepfrutul proaspăt, uleiul de grepfrut şi extractul din seminţe de grepfrut stimulează sistemul imunitar şi metabolismul, ajută la eliminarea retenţiei de lichide şi susţine organismul în lupta cu înmulţirea excesivă a candidei. Poate că grepfrutul nu este un fruct minune, dar cu siguranţă va ajuta la hrănirea şi hidratarea corpului şi a pielii.

Consumă grepfrutul ca atare, fie între mese, fie alături de alte alimente, în funcţie de preferinţe. Merge foarte bine dimineaţa după o omletă cu roşii, ca gustare în iaurt sau în combinaţie cu nuci, migdale, fistic. Poţi mânca grepfrut cu miere sau ca parte dintr-un smoothie delicios şi plin de nutrienţi.

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Scrie un comentariu