Nutriție și Stil de viață

Importanţa planificării meselor

De câte ori nu te-ai întrebat ce să mai mănânci astăzi? De câte ori ai renunţat la una din mese pentru că nu ai avut timp să găteşti? Sau de câte ori ai cumpărat ceva pe fugă? Planificarea meselor rezolvă aceste probleme şi îţi poate aduce multe alte beneficii.

Ce înseamnă să îţi planifici mesele?
Planificarea şi prepararea meselor presupune organizarea alimentelor şi gătirea în avans a mai multor feluri de mâncare. Aceste feluri de mâncare vor fi pregătite în cantităţi mai mari pentru a satisface un număr mai mare de mese. Poţi planifica mesele cu 1 zi în avans, 3-4 zile sau chiar 1 săptămână (în funcţie de timpul de care dispui şi de valabilitatea alimentelor preparate). Felurile de mâncare astfel pregătite pot fi păstrate la frigider sau în congelator, urmând a fi reîncălzite înainte de consum.

Planificarea meselor este o strategie utilă în programele de slăbit sau acumulare de masă musculară şi nu numai. Când decizi să îţi schimbi stilul de viaţă, este important să fii organizat. Planificarea meselor îţi va aduce cel puţin 3 avantaje: vei economisi timp, bani şi vei mânca mai sănătos.

Cum îţi planifici mesele?
Pentru planificarea şi pregătirea meselor ai nevoie de:

  • recipiente de bună calitate (le recomand pe cele din sticlă, dacă este posibil);
  • plan alimentar (alegeri alimentare, listă de cumpărături, porţionare, reţete şi ingrediente);
  • cântar de bucătărie (util, dar nu obligatoriu) sau recipiente măsurătoare.

Pe măsură ce te obişnuieşti cu planificarea meselor, poţi completa lista pentru a se plia pe nevoile tale. Începe cu planificarea şi prepararea meselor pe 2-3 zile. Nu este nevoie să te aglomerezi sau să intri în panică planificând şi gătind pentru o întreagă săptămână. Poate că te simţi confortabil să planifici mesele doar pentru 1 zi.
Nu rămâne decât să alegi o zi în care ai câteva ore libere şi apoi să te apuci de preparat feluri de mâncare.

De ce este importantă planificarea meselor?

Nu eşti luat prin surprindere
Fie că vrei să slăbeşti, să te îngraşi sau să te menţii, vei fi întotdeauna pregătit pentru o masă sănătoasă. Alegerile nesănătoase sunt de obicei alegeri de moment. Când ai alimente hrănitoare la îndemână, ai şanse mai mari să alegi varianta mai sănătoasă. Nu garantez asta pentru toată lumea, dar de multe ori aşa este.

Beneficiezi de cantităţi adecvate de nutrienţi
Unul din paşii implicaţi în planificarea şi pregătirea meselor este stabilirea aportului nutriţional (număr de calorii şi macronutrienţi). Astfel că mesele pregătite ar trebui să fie echilibrate şi variate. Accentul, ca de obicei, ar trebui pus pe calitatea alimentelor şi pe diversitate. Aşa cum te plictiseşti uneori să faci aceeaşi activitate, aşa şi organismul se plictiseşte de aceleaşi alimente.

Ştii ce mănânci şi cât mănânci
Tu decizi ce alimente cumperi. Tu decizi cum le prepari. Fă alegerile care ţi se potrivesc. Cumpără alimente sănătoase care să îţi placă. Nu are rost să te chinui să mănânci spanac sau broccoli dacă nu le suporţi. Îndreaptă-te către alimente proaspete. Mănâncă simplu, curat, eficient şi sănătos. Totodată, vei evita supraalimentarea prin stabilirea unor porţii croite special pentru nevoile tale.

Sugestie: Fă o listă cu alimentele care îţi plac şi creează reţete sau combinaţii alimentare plecând de la acestea. Inspiră-te din cărţi, de pe internet sau consultă-te cu un prieten.

Economiseşti timp
Planificarea şi prepararea meselor din timp prezintă o serie de avantaje. Chiar şi dacă pregăteşti micul dejun pentru 3-4 zile, economiseşti timp dimineaţa şi seara. Nu vei mai avea cum să foloseşti scuza că nu ai timp să mănânci dimineaţa, dar, crede-mă, este spre binele tău. Planificarea meselor contribuie la scăderea nivelului de stres – nu îţi mai baţi capul că nu ştii ce mănânci mâine. Nu vei mai sta în faţa frigiderului întrebându-te ce să alegi. Eşti liber să foloseşti timpul rămas oricum vrei tu. Poate că astfel vei găsi timpul şi motivaţia pentru a te apuca de o activitate fizică sau pentru a găsi un hobby.

Investeşte în calitate şi nu în cantitate. Calitatea alimentelor se traduce în cantitate imensă de substanţe hrănitoare atunci când sunt folosite corespunzător. Planificarea meselor te poate salva atunci când nu ştii ce să mai mănânci sau când ţi se pare că nu ai suficient timp. Nici nu durează prea mult să prepari o serie de mese gustoase, sănătoase şi hrănitoare. Totul este o iluzie pentru că încă nu te-ai apucat de treabă.

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Scrie un comentariu